زندگینامه کوین سیستروم، بنیانگذار اینستاگرام

کوین سیستروم هم مؤسس شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام در تاریخ 30 دسامبر 1983 میلادی در ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. او از دوران کودکی مانند بسیاری از همسالان خود به بازی های کامپیوتری علاقه فراوانی داشت و با طراحی مراحل اختصاصی برای بازی «Doom 2» نخستین گام هایش را در مسیر برنامه نویسی کامپیوتر برداشت.

سیستروم در دوران دبیرستان نیز کم و بیش به برنامه نویسی کامپیوتری می پرداخت و با نوشتن برنامه های مزاحم، طوری وانمود می کرد که حساب کاربری پیام رسان AOL دوستان خود را هک کرده است. او سپس وارد دانشگاه استنفورد شد و در سال 2006 مدرک علوم مدیریت و مهندسی خود را از این مرکز دریافت نمود.

“طراحی مراحل جدید در بازی Doom 2 منشا علاقه مندی سیستروم به دنیای برنامه نویسی بود.”

سیستروم مدتی نیز در گوگل مشغول به کار شد و پس از آن به استارتاپ «Nextstop» پیوست. ایده طراحی یک شبکه اجتماعی جدید نیز در همین دوره به ذهن او رسید و کوین به کمک همکارش «مایک کرایگر» اپلیکیشنی به نام «Burbn» را طراحی نمود. البته اپلیکیشن مذکور در نهایت بسیار پیچیده از آب در آمد و استفاده از آن برای کاربران چندان راحت نبود.

سیستروم و کرایگر پس از آن شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را راه اندازی کردند که موفقیت چشمگیری در پی داشت و با بیش از 600 میلیون کاربر فعال، به یکی از پرمخاطب ترین اپلیکیشن های موجود تبدیل شد.

کوین سیستروم پس از فارغ التحصیلی وارد کمپانی گوگل شد و به عنوان مدیر بازاریابی محصول آغاز به کار کرد. سمت شغلی مذکور در گوگل برای استعدادیابی به کارکنان تازه وارد تعلق می گیرد و سیستروم در طول مدت حضورش در گوگل توانست روی محصولاتی مانند جیمیل، تقویم گوگل و Docs کار کند.

وی دو سال در گوگل مشغول بود و پس از آن به استارتاپ «Nextstop» که توسط جمعی از مهندسان سابق گوگل مانند آدریان گراهام و چارلز لین تأسیس شده بود پیوست. اپلیکیشن استارتاپ مذکور با ارائه پیشنهاداتی برای مقصد سفر و بازدید از اماکن جدید، کاربران را راهنمایی می کرد. البته پس از کسب محبوبیت میان کاربران، در سال 2010 توسط فیسبوک خریداری شد.

کوین در استارتاپ جدید وظیفه مشاوره و بازاریابی را بر عهده داشت اما در اوقات فراغت به برنامه نویسی می پرداخت. او توانست در این مدت مهارت های مهندسی لازم را کسب کند و برای مرحله بعدی زندگی حرفه ای خود آماده شود.

یکی از ایده های سیستروم ترکیب اشتراک گذاری موقعیت با کارکردهای شبکه های اجتماعی بود و او بر این اساس نمونه اولیه محصول خود را طراحی کرد. سیستروم ایده جدید را با شرکت های سرمایه گذاری «Andreessen Horowitz» و «Baseline Ventures» در میان گذاشت و توانست نظر آنها را جلب کند.

پس از جلب حمایت سرمایه گذاران، سیستروم Nextstop را ترک کرد و با حمایت مالی 500 هزار دلاری سرمایه گذاران، کمپانی «Burbn» را به همراه مایک کرایگر در سان فرانسیسکو تأسیس نمود. اپلیکیشن Burbn ویژگی های زیادی مانند پست کردن عکس، اشتراک گذاری موقعیت، پیش بینی ورود به اماکن جدید و حتی کسب امتیاز بر اساس فعالیت کاربر را در خود داشت.

اما نرم افزار جدید باز هم با مشکل پیچیدگی مواجه بود و توسعه دهندگان به همین دلیل و برای کاربرپسند شدن محصول نهایی، تنها روی یک ویژگی تمرکز کردند: اشتراک گذاری تصاویر. همین تصمیم به تولد اپلیکیشن اینستاگرام انجامید که تنها یک ماه پس از عرضه، موفق به جذب یک میلیون کاربر فعال شد

تصمیم سیستروم و کرایگر برای تمرکز بر ویژگی های اجتماعی محصول نتایج بسیار مثبتی داشت و از آنجایی که کدهای اینستاگرام با Burbn یکی بود، پس از تنها 8 هفته دو توسعه دهنده توانستند محصول نهایی را آماده عرضه کنند. شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال اول فعالیت بیش از 10 میلیون مخاطب جذب کرد و در سال 2012 کمپانی فیسبوک پلتفرم مورد بحث را به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری نمود.اینستاگرام روزانه 300 میلیون و ماهانه 600 میلیون کاربر فعال دارد

کوین سیستروم از محل فروش سهام خود در اینستاگرام چیزی در حدود 400 میلیون دلار کسب کرد و سمت مدیریت اجرایی شرکت را هم در اختیار گرفت؛ در واقع با وجود خریداری اینستاگرام توسط فیسبوک، سیستروم همچنان در زمینه کارکردهای اپلیکیشن و تصمیمات کمپانی صاحب نظر است. مایک کرایگر نیز ریاست بخش فنی را به عهده گرفت.

لازم به ذکر است که اینستاگرام همچنان به صورت مستقل از فیسبوک فعالیت می کند و با 450 کارمند، 600 میلیون کاربر فعال ماهانه و 300 میلیون کاربر روزانه را مدیریت می کند. در مقام مقایسه بد نیست بدانید که توییتر برای اداره جامعه کاربری 317 میلیون نفری خود از 3500 کارمند استفاده می کند.

گفتنی است کوین سیستروم برنامه های ویژه ای برای بخش ویدیوهای اینستاگرام (که به یکی از پرمخاطب ترین ویژگی های آن تبدیل شده) دارد و اظهار داشته این شبکه اجتماعی در آینده وارد حوزه واقعیت مجازی نیز خواهد شد.